Sabtu, 25 September 2010

Novel Zikir Rindu Karya Popular Atau Serius?


Azizi Abdullah telah berjaya menjadi seorang penulis yang tersohor negara dengan menerima anugerah ‘MASTERA’ dan ‘Sea Write Award’ pada tahun 2007.  Sehubungan itu, Azizi Abdullah telah menghasilkan novel Zikir Rindu yang merupakan novel terbarunya mengisahkan tentang runtunan perasaan seorang tua yang diminati oleh perempuan muda. Inilah yang anehnya dan keanehan dirasai oleh watak utama dalam novel ini iaitu ‘aku’. Selain itu penulis juga menyelitkan dalam novel ini tentang penderitaan yang dialami oleh seorang isteri menghadapi suaminya yang terlantar sakit.



Azizi membawa tema percintaan seorang tua dan perempuan yang tidak pernah ditemuinya dalam alam realiti tetapi hanya fantasi, mengajak si tua untuk berbakti pada Tuhan dengan pendekatan sufi, dikisahkan tentang perempuan tersebut sering mengajak si tua mentaqarrub diri kepada Rab Yang Maha Zat sehingga lupa bahawa si tua telah berimamkan seorang syaitan dan alpa di dalam tipu daya dan hasutannya.

Perjalanan cerita sangat menarik, penuh suspen, dan tidak menemui klimaks ceritanya seperti penulisan biasa, tetapi penamatnya tersebut hanya tersedar apabila pembaca membaca sinopsis cerita, baru tersedar bahawa apa yang cuba ditonjolkan Azizi sangat luar biasa dan bukannya penulisan biasa. Sangat menarik menjadi tatapan bacaan buat semua untuk mengkoreksi diri kita dari sudut amalan seharian kita, mudah-mudahan kita tidak terpedaya dengan hasutan dan godaan syaitan. Seperti mana yang diketahui Azizi Abdullah merupakan tokoh besar dalam bidang penulisan. Banyak karya-karyanya yang bersifat serius atau berat. Namun begitu, kencenderungan Azizi Abdullah pula kepada penerbit novel popular dilihat satu persoalan yang timbul mengenai status penulisannya. Diketahui sebelum ini, karya-karya Azizi Abdullah sebelum ini banyak dikeluarkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka atau Utusan. Kemunculan novel terbarunya iaitu Zikir Rindu menarik minat saya untuk mengkaji novel ini samada ianya adalah sebuah novel popular atau novel serius?

Sekiranya saya melihat plot cerita novel ini adalah berbentuk kronologi yang begitu mudah untuk difahami oleh pembaca tanpa mengira peringkat umur. Justeru itu novel ini boleh dikatakan novel popular berdasarkan  binaan plot atau jalinan peristiwa dalam novel ini yang mempunyai sebab dan akibat yang meruntun perasaan dan jiwa pembaca melalui tema cintanya. Perkembangan cerita juga menarik dan mudah untuk difahami oleh pembaca. Selain itu juga penggunaan teknik dalam plot yang menarik oleh pengarang dalam mengembangkan plot juga memberi kesan kepada pembaca. Teknik dialog yang mudah dan pengunaan bahasa yang indah menjadikan novel ini mudah diterima oleh golongan pembaca. Selain itu terdapat beberapa unsur suspens dan kejutan yang membuatkan pembaca tertanya-tanya dan menimbulkan minat pembaca untuk meneruskan pembacaan novel ini. Hal ini kerana pembaca ingin meleraikan segala tanda tanya dalam fikiran mereka terhadap konflik dalam novel ini.
Melalui novel ini juga dapat dilihat nilai dagangan yang dikehendaki oleh penerbitnya iaitu ALAF 21 yang mahukan novel yang becorak “Penajiwa.” Hal ini disebabkan trend pada masa sekarang ini lebih kepada novel yang berunsur Islamik. Selain itu juga ciri-ciri lain yang boleh mentakrifkan novel ini sebagai novel popular ialah dari segi tarikan komersialnya dapat dilihat dari aspek kulit mukanya yang dihiasi cantik dan struktur dalaman novel itu dipenuhi dengan gambaran lukisan pada setiap bab serta prolog tentang tema novel tersebut. Malahan terdapat pula pada muka surat akhir novel ini penerbit menyelitkan beberapa katalog tentang novel keluaran mereka sebagai tanda promosi untuk pemasaran niaga.

1 ulasan:

  1. Ok...

    What I'm going to tell you may sound pretty creepy, maybe even a little "strange"

    WHAT if you could simply push "PLAY" and listen to a short, "miracle tone"...

    And INSTANTLY attract MORE MONEY into your life???

    And I'm talking about hundreds... even thousands of dollars!

    Sounds way too EASY??? Think something like this is not for real?

    Well, I've got news for you..

    Usually the largest miracles life has to offer are the SIMPLEST!

    Honestly, I'm going to PROVE it to you by letting you listen to a real-life "magical abundance tone" I developed...

    (And COMPLETELY RISK FREE).

    YOU simply click "PLAY" and the money will start coming into your life. starting so fast, you will be surprised.

    CLICK here to PLAY the mysterious "Miracle Money-Magnet TONE" - it's my gift to you!

    BalasPadam