Jumaat, 24 September 2010

Polemik Sastera Islam Dekad 70-an dan 80-an

Permasalahan yang timbul mengenai sastera Islam pada dekad 70-an dan 80-an ini apabila timbulnya dua pihak yang bertentangan prinsip dalam membicarakan tentang konsep dan teori sastera Islam. Satu pihak yang menerima sastera Islam di alam Melayu dan satu lagi pihak yang cuba memberi tafsiran yang bertentangan mengenai sastera Islam. Satu pihak begitu optimistik serta menghayati Islam secara bersungguh-sungguh dalam memperkenalkan sastera Islam dalam dunia sastera Melayu. Satu lagi pihak yang pesimistik, serta meragukan untuk disesuaikan di dalam dunia sastera Melayu pada masa itu. Golongan ini terdedah kepada pengaruh sekular yang di bawa oleh Barat.

            Polemik sastera Islam antara Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad bermula pada dekad 70-an apabila Shahnon Ahmad menulis tentang pandangannya mengenai sastera Islam pada bulan Julai 1977 di Dewan Bahasa. Beliau begitu tegas dengan pendiriannya sehingga dua tahun kemudian beliau mengeluarkan saranannya iaitu beliau tidak akan dipengaruhi oleh aliran-aliran khususnya dari Barat yang boleh menggongcangkan keyakinannya terhadap sastera Islam. Pandangan Shahnon Ahmad mengenai sastera Islam dibalas dengan kenyataan sinis daripada Dinsman pada tahun 1977 melalui tulisannya terhadap kemunculan sastera Islam iaitu Soalnya Kenapa Kita Mesti Bercakap tentang Sastera Islam. Pada tahun yang sama S. Othman Kelantan dengan tulisannya iaitu Konsep Sastera Islam  dan Ismail Hamid dengan tulisannya iaitu Kesusasteraan Islam dan Masyarakat juga memberi pandangan mereka mengenai sastera Islam sebagai menerima kumunculan sastera Islam di alam Melayu. Rasa pesimis terhadap kemunculan sastera Islam juga terus berlanjutan apabila Sahlan Mohd Saman mengetengahkan pandangannya melalui artikel pada tahun 1978 iaitu Apa Perlunya Sastera Islam?.

Pada dekad 80-an adalah zaman kebangkitan polemik sastera Islam. Pada dekad ini memperlihatkan kehangatan berpolemik antara dua tokoh sastera Melayu iaitu Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad mengenai sastera Islam. Hal ini dapat dilabelkan mengenai Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad kepada timbulnya dua pihak di dalam sastera Melayu. Shahnon Ahmad adalah antara pihak yang cuba membawa sastera Islam ke  alam Melayu. Manakala Kassim Ahmad pula adalah pihak yang memberi. tafsiran berbeza mengenai sastera Islam. Permasalahan timbul bertitik tolak daripada kenyataan Shahnon Ahmad menolak konsep Seni untuk Masyarakat dan Seni untuk Seni kerana baginya kedua-dua konsep itu bertolak dari dasar yang bercanggah dengan Islam. Beliau juga menolak ASAS 50 kerana baginya tindak-tanduk watak-watak dalam karya ASAS 50 adalah tindakan yang mengikut kebendaan dan bukannya tindakan mengenai pengabdian kepada Allah. Sehubungan itu beliau mengeluarkan konsepnya iaitu Seni untuk Allah. Lantaran daripada kenyataan Shahnon Ahmad itu mendapat tentangan kuat daripada Kassim Ahmad yang merupakan orang kuat di dalam ASAS 50. Kassim Ahmad membalas kenyataan Shahnon Ahmad yang menolak ASAS 50 dengan menyatakan bahawa Shahnon Ahmad berfikiran sempit dan meneliti dengan baik mengenai nilai-nilai yang terdapat di dalam karya-karya ASAS 50 adalah nilai yang terkandung di dalam Islam. selain itu juga Kassim Ahmad mengupas buku Kesusasteraan dan Etika Islam karya Shahnon Ahmad yang dikatakan sebagai gagal menyampaikan satu huraian yang memuaskan tentang teori sastera Islam.

Kenyataan Kassim Ahmad itu diterima oleh Shahnon yang menyifatkan bahawa buku tersebut hanyalah berlegar kepada teologi dan sejarah Islam. kerana bagi Shahnon Ahmad pekara ini disengajakan oleh beliau supaya pekara ini perlu menjadi kewajaran untuk diperkukuhkan terlebih dahulu sebelum menyentuh soal-soal definisi sastera Islam itu sendiri. Shahnon Ahmad kemudiannya menyentuh soal definisi yang ditekaknkan oleh Shahnon Ahmad ialah sastera itu kerana Allah dan berhikmah untuk manusia. Kassim Ahmad mengulas definisi tersebut dengan mengatakan bahawa ianya kabur tetapi akhirnya beliau menerima definisi itu berbanding dengan konsep di dalam ASAS 50.

Permasalahan sekali lagi timbul antara mereka apabila Kassim Ahmad tidak mahu mengaku kalah dan mengulangi bahawa sesetengah pendapat Shahnon Ahmad tidak jelas dan menimbulkan kesulitan. Kassim Ahmad sekali lagi menyentuh soal definisi sastera Islam yang dikatakan adalah tidak jelas sedangkan karya-karya sastera Islam perlulah jelas dan dihasilkan sebagai ibadah kepada Allah dan bertujuan untuk manusia. Polemik ini menjadi senakin hangat apabila Kassim Ahmad seolah-olah mendapat idea baru untuk menolak definisi yang dikemukakan oleh Shahnon Ahmad. Kassim merumuskan bahawa Shahnon tidak menerangkan siapa seni itu dicipta. Dalam kenyataan Kassim Ahmad ini mejelaskan kekaburan definisi sastera Islam yang dinyatakan oleh Shahnon Ahmad.

Bertitik tolak daripada permasalahan yang timbul ini polemik antara Shahnon Ahmad dan Kassim Ahmad berlarutan dan masing masing tetap dengan pendirian mereka. Akhirnya polemik konsep sastera Islami dengan menggunakan istilah Sastera Islam menyebabkan timbulnya lebih banyak masalah daripada menyelesaikan masalah. Shahnon Ahmad mengatakan sastera Islam mesti ditulis oleh orang beragama Islam sahaja. Maka timbul isu daripada Kassim Ahmad bagaimana status sastera agung dunia yang ditulis oleh orang bukan Islam yang kandungannya tidak bertentangan dengan Islam. Apakah Islam menolak khazanah itu sebagai khazanah yang bermanfaat dibaca oleh orang Islam? Selain itu Juga bagaimanakah status karya-karya yang ditulis sebelum si penulis masuk Islam, ataupun sebelum si penulis keluar Islam. Shahnon Ahmad juga mengatakan karya sastera Islam mesti ditulis dengan adanya niat mahu menulis kerana Allah semata-mata. Maka timbul isu daripada Kassim Ahmad bagaimanakah kriteria ini dapat dipastikan kerana isu niat si penulis adalah sesuatu yang hanya diketahui oleh yang empunya diri. Bagaimana mungkin seseorang itu mengetahui apa niat individu lain. Selain itu juga, niat yang betul belum tentu menjamin karya yang dihasilkan itu Islamik. Shahnon Ahmad juga mengatakan karya sastera Islam mestilah kandungannya dengan terang dan jelas selaras dengan pandangan Islam. Maka Kassim Ahmad menyatakan timbul masalah kekaburan tentang kriteria keselarasan kandungan karya dengan pandangan Islam. Sebagai contoh, bagaimanakah status karya yang bertemakan pandangan Syiah, apakah ia dapat diterima sebagai sastera Islam dalam konteks masyarakat yang anti-syiah?

Polemik sastera Islam pada dekad 70-an dan 80-an belum ada akhirnya. Melalui polemik antara kedua-dua tokoh ini timbulnya beberapa aliran atau kelompok di dalam dunia sastera Melayu khusunya dalam membincangkan mengenai sastera Islam. 

3 ulasan:

  1. artikel yang baik.saya meminta keizinan untuk dimuatkan dalam blog saya sebagai rujukan dan berkonsi ilmu dengan rakan- rakan

    BalasPadam
  2. terima kasih saudara.. silalah berkongsi ilmu.. artikel di atas ini saya hanya menyenarai sahaja rentetan.. mengenai lanjutannya bolehlah saudara selidik sendiri..

    BalasPadam