Rabu, 22 September 2010

Plot dalam Novel

Plot

Plot atau alur adalah struktur rangkaian kejadian dalam cerita yang disusun sebagai urutan bahagian-bahagian dalam keseluruhan fiksyen atau cerpen. Dengan demikian, plot merupakan perpaduan unsur-unsur yang membangun cerita sehingga menjadi kerangka utama cerita. Plot merupakan kerangka dasar yang amat penting. Plot mengatur bagaimana tindakan-tindakan harus berkaitan satu sama lain, bagaimana suatu peristiwa mempunyai hubungan dengan peristiwa lain, serta bagaimana watak digambarkan dan berperanan dalam peristiwa itu. Perrine dalam bukunya Literature: Structure, Sound and Sense (1974: 41) menjelaskan bahawa:
plot is the sequence of incident or events which the story is composed and it may conclude what character says or thinks, as well as what he does, but it leaves out description and analysis and concentrate ordinarily on major happening

Binaan Plot

Plot mempunyai peranan penting dalam menunjukkan perubahan suatu cerita. Di dalam sesebuah cerita plot terbina daripada rentetan jalinan peristiwa yang dipaparkan pada peringkat permulaan, perkembangan, kemuncak dan juga peleraian.

Permulaan

Bahagian permulaan plot merupakan peringkat pengarang memulakan cerita. Pada peringkat ini, pengarang boleh memulakan cerita sama ada dengan memperkenalkan tema, watak, latar, peristiwa ataupun persoalan cerita. Ada kalanya pada bahagian permulaan ini dimulakan dengan teknik pemerian. Pelbagai cara mengikut kreativiti pengarang dalam memulakan cerita mereka. Permulaan yang baik akan menarik minat pembaca untuk terus membaca cerita tersebut.

Perkembangan

Dalam bahagian ini, cerita mula dikembangkan oleh pengarang. Peristiwa demi peristiwa dijalinkan padu menggunakan pelbagai teknik. Penggunaan teknik penceritaan yang pelbagai akan menjadikan cerita lebih menarik dan berkesan. Pada bahagian ini juga pengarang memuatkan pelbagai konflik, kejutan serta unsur-unsur suspens supaya pembaca tidak jemu untuk meneruskan pembacaan. Perkembangan cerita yang baik dan menarik akan membuat pembaca terpesona untuk terus membaca cerita tersebut. Kebiasaannya perkembangan cerita ditunjangan dengan pelbagai peristiwa yang mempunyai sebab dan akibat di dalam sesebuah cerita. Perkembangan cerita yang tidak masuk akal akan membuatkan pembaca berasa bosan dan boleh mendera minda pembaca untuk menghabiskan cerita tersebut.

Puncak

Puncak merupakan detik ketegangan bagi konflik yang timbul dalam sesebuah cerita. Biasanya pada peringkat ini, konflik yang terdapat dalam sesebuah cerita menjadi lebih tegang. Pada bahagian ini cerita akan menjadi lebih menarik. Pembaca akan terus mengikuti perjalanan cerita untuk mengetahui kesudahannya.

Peleraian

Bahagian peleraian merupakan peringkat bagaimana pengarang menyudahkan cerita. Terdapat pelbagai cara pengarang menamatkan cerita. Adakalanya, peleraian cerita terbiar atau tergantung dengan penuh suspens. Cara ini menuntut pembaca meramalkan apakah yang akan berlaku seterusnya. Kebiasaanya bahagian peleraian ini diatamatkan dengan kesudahan happy ending di mana penghujung cerita berakhir dengan kemenangan watak utama.

Jenis Plot

Pengarang menggunakan daya kreativiti masing-masing untuk mengembangkan plot cerita dalam sesebuah karya. Terdapat dua jenis plot dalam cerita iaitu plot kronologi dan plot tidak kronologi. Plot kronologi biasanya plot yang disusun dalam sesebuah cerita secara berurutan. Plot ini bermula dengan memaparkan permulaan cerita. Kemudian pada tahap perkembangan, plot mula dikembangkan dengan memaparkan pelbagai peristiwa hingga menuju ke puncak cerita. Kemudian, plot akan menuju kepada peleraian.
Plot tidak kronologi bermaksud peristiwa yang dipaparkan dalam cerita tidak berurutan. Plot ini juga dimulakan dengan permulaan, tetapi perkembangan peristiwa dalam cerita disusun secara melompat hingga ke puncak cerita seterusnya kepada peleraian cerita. Plot yang konsisten dengan cerita atau tidak melompat-lompat akan lebih mudah difahami oleh pembaca daripada plot yang melompat-lompat.

2 ulasan:

  1. salam. terima kasih kerana entri ini sangat membantu.

    salam dari junior persuratan melayu ukm 2013 :-)

    BalasPadam